KŪRYBIŠKAS STEAM UGDYMAS RUMŠIŠKIŲ LOPŠELYJE-DARŽELYJE
ĮTRAUKIA VISAS PENKIAS VAIKŲ JUSLES
Šiandien darželyje vaikai mokosi ne tik žinių, bet ir lavina savo pojūčius, smalsumą bei kūrybiškumą. STEAM metodas – mokslas, technologijos, inžinerija, menai ir matematika – padeda vaikams pažinti pasaulį per visų penkių juslių patirtis: regą, klausą, lytėjimą, uoslę ir skonį.
Mokslas (Science) – vaikai atranda per pojūčius
Vaikai atlieka smulkius eksperimentus ir stebi, kaip maišosi spalvos vandenyje. Jie liečia skirtingas medžiagas, jaučia jų tekstūrą ir stebi spalvų kaitą. Girdėdami vandens burbuliavimą ar čiurlenimą, jie susikaupia ir susidomi. Taip vaikai mokosi gamtos dėsnių ir ugdo savo smalsumą.
Vaikų sėkmė. Lavindami pojūčius, vaikai geriau suvokia mokslinius reiškinius, ugdo problemų sprendimo įgūdžius ir mokosi stebėti detales, kas padeda sėkmingai mokytis ir vėliau.
Stiprybės, kuriomis remiasi – smalsumas, stebėjimo gebėjimai, kantrybė, gebėjimas apibendrinti informaciją.
Individualių poreikių pritaikymas vaikams, kuriems sunku koncentruotis, galima pasiūlyti trumpesnius, vizualiai aiškius eksperimentus; jautresniems pojūčiams vaikai gali tyrinėti medžiagas per lytėjimą, o tiems, kas geriau mokosi garsais, eksperimentus lydėti komentaru ar muzika.
Technologijos (Technology) – inovacijos ir jutimai
Vaikai žaidžia su paprastais robotukais ar planšetėmis, kur valdymui reikia klausytis instrukcijų, stebėti ekraną ir liesti valdymo mygtukus. Jie patiria, kaip technologijos susijungia su vaizdu, garsu ir prisilietimu. Tokie žaidimai skatina loginį mąstymą ir kūrybiškumą.
Vaikų sėkmė. Lavindami technologinį suvokimą ir pojūčius, vaikai įgyja gebėjimą analizuoti, planuoti veiksmus ir naudotis šiuolaikinėmis priemonėmis – tai būtinos kompetencijos šiuolaikiniame pasaulyje.
Stiprybės, kuriomis remiasi – problemų sprendimo įgūdžiai, kritinis mąstymas, smalsumas, techninis suvokimas, smulkioji motorika.
Individualių poreikių pritaikymas vaikams, kurie geriau mokosi vaizdais, parenkamos interaktyvios programėlės su aiškiomis grafikos priemonėmis; tiems, kam svarbesnis garsas, – su balso instrukcijomis; vaikams, kuriems sunku rankų koordinacija, siūloma valdyti paprastesnius įrenginius arba naudoti didesnius mygtukus.
Inžinerija (Engineering) – vaikai kuria rankomis
Vaikai stato tiltus ir bokštus iš kaladėlių, jungia skirtingas medžiagas ir jaučia jų svorį bei tvirtumą. Jie stebi, kaip atrodo ir jaučiasi konstrukcijos, aptaria, kaip jas pagerinti. Draugų pokalbiai skatina klausytis, dalintis idėjomis ir kurti kartu.
Vaikų sėkmė. Lavindami motoriką ir bendradarbiavimą, vaikai ugdo kūrybinį mąstymą ir socialinius įgūdžius, kas padeda jiems sėkmingai spręsti užduotis ir bendrauti.
Stiprybės, kuriomis remiasi – kūrybiškumas, komandinio darbo gebėjimai, kantrybė, erdvinis mąstymas, smulkioji motorika.
Individualių poreikių pritaikymas vaikams, turintiems smulkesnę smulkiąją motoriką, galima pasiūlyti didesnes ir lengviau jungiamas konstrukcijas, o tiems, kurie geriau dirba vieni, suteikti galimybę individualiai eksperimentuoti, o bendradarbiaujantiems vaikams – skatinti komandinius projektus.
Menai (Arts) – pojūčių išraiška
Vaikai piešia, kuria spalvingus paveikslėlius, jaučia pieštukų ir teptukų tekstūrą. Jie klausosi muzikos, kuri įkvepia juos kurti. Kvapai ir skonio pojūčiai papildo jų kūrybą – vaikai uosto dažus ar gamina skanėstus, lavindami pojūčius ir vaizduotę.
Vaikų sėkmė – per meninę saviraišką vaikai stiprina emocinį intelektą, kūrybiškumą ir gebėjimą spręsti problemas, todėl tampa drąsesni ir labiau pasitiki savimi.
Stiprybės, kuriomis remiasi – vaizduotė, emocinis jautrumas, kūrybiškumas, estetinis suvokimas, gebėjimas išreikšti save.
Individualių poreikių pritaikymas vaikams, kurie mėgsta tylą, siūloma individuali kūrybinė veikla, o garsiems, judriems vaikams – meninės užduotys, susijusios su judesiu ir muzika. Pojūčiams lavinti – kvapiosios ir lytėjimo priemonės.
Matematika (Mathematics) – skaičiai ir pojūčiai
Vaikai liečia geometrines figūras, matuoja jų dydžius, rūšiuoja daiktus pagal spalvą ir formą. Jie skaičiuoja ir žaidžia ritmą garsais. Kartais jie ragauja skanius vaisius ar daržoves, kurie padeda suprasti kiekybes ir proporcijas.
Vaikų sėkmė – įtraukdami pojūčius, vaikai geriau supranta abstrakčias matematines sąvokas, ugdo dėmesingumą ir koncentraciją – tai padeda sėkmingai įsisavinti mokomąją medžiagą.
Stiprybės, kuriomis remiasi: loginis mąstymas, dėmesio koncentracija, smulkioji motorika, ritmas, analitinis mąstymas.
Individualių poreikių pritaikymas vaikams, kurie geriau mokosi per judesį, siūlomi matematiniai žaidimai su kūno judesiais; tiems, kurie geriausiai suvokia informaciją per vizualinius objektus, pateikiamos spalvingos geometrinės figūros; vaikams, kuriems sunku susikaupti, užduotys dalijamos į trumpesnes dalis.
STEAM METODO APJUNGIMAS SKIRTINGO AMŽIAUS VAIKŲ UGDYME
STEAM metodas yra lankstus ir pritaikomas vaikams nuo kūdikystės iki priešmokyklinio amžiaus, atsižvelgiant į jų vystymosi lygį. Šiais mokslo metais skirtingo amžiaus vaikais rūpinosi aukštos kvalifikacijos, savo srities profesionalės, turinčios patirties ir gebėjimų dirbti su įvairiomis amžiaus grupėmis.
Ankstyvojo amžiaus (1–2 metų) grupėje pagrindinis dėmesys skiriamas sensoriniam pažinimui per paprastus pojūčių žaidimus ir eksperimentus, supažindinant vaikus su spalvomis, garsais bei medžiagomis. Šią grupę veda patyrusios pedagogės, jautriai reaguojančios į mažiausiųjų poreikius.
Ikimokyklinio amžiaus vaikams (iki 3 metų) veiklos tampa sudėtingesnės – jie kuria paprastus projektus, pažįsta technologijas ir matematikos pagrindus, tuo pačiu ugdydami kūrybiškumą bei bendradarbiavimą. Šiai grupei vadovauja savo srities specialistės, gebančios įžvelgti ir skatinti kiekvieno vaiko individualumą.
Vaikams nuo 3 metų mokymasis orientuojasi į kompleksinių problemų sprendimą, pažangų technologijų naudojimą ir integruotą meninę saviraišką. Šią amžiaus grupę ugdo profesionalios pedagogės, prisitaikančios prie įvairių vaikų poreikių ir padedančios jiems sparčiai tobulėti.
Vyresniems vaikams (5–6 metų) mokymosi tikslas – pažangios problemų sprendimo užduotys bei technologijų taikymas, ugdant kritinį mąstymą ir kūrybiškumą. Šiai grupei vadovauja aukštos kvalifikacijos specialistės, turinčios kvalifikaciją dirbti su priešmokyklinukais, kurie šįmet išeina į mokyklą jau skaitydami!
Visos mūsų mokytojos ir specialistai nuolat tobulina savo žinias, todėl efektyviai ir kūrybiškai dirba su skirtingo amžiaus vaikais, užtikrindami kiekvienam tinkamą ugdymo kokybę.
Šalia pagrindinių ugdymo grupių mūsų darželyje dirba kvalifikuoti specialistai, kurie kartu užtikrina visapusišką vaikų ugdymą ir gerovę. Meno mokytojos skatina vaikų meninius gebėjimus bei kūrybišką saviraišką, o kūno kultūros mokytoja rūpinasi fiziniu aktyvumu ir koordinacijos lavinimu. Neformaliojo ugdymo mokytoja veda projektus, kuriuose integruoja skaitmeninių kompetencijų lavinimą, siekdama skatinti vaikų kūrybiškumą, problemų sprendimo įgūdžius ir technologinį raštingumą. Švietimo pagalbą teikia specialistės, kurios padeda vaikams, turintiems individualių poreikių, užtikrindamos jiems tinkamą paramą. Kasdienę pagalbą vaikams ir mokytojams teikia mokytojų padėjėjos, o mokinio padėjėjos ypač rūpinasi individualia vaikų integracija ir aktyviu dalyvavimu ugdymo veiklose. Visa ši komanda – aukštos kvalifikacijos savo srities profesionalės, kurios drauge kuria saugią, kūrybišką ir palaikančią aplinką kiekvienam vaikui.
RUMŠIŠKIŲ LOPŠELIO-DARŽELIO INDĖLIS VAIKŲ KOMPETENCIJŲ UGDYME
Rumšiškių lopšelis-darželis aktyviai taiko STEAM metodą, užtikrindamas aukštą ugdymo kokybę ir atsižvelgdamas į kiekvieno vaiko individualius poreikius. Mūsų ugdymas grindžiamas šiais principais:
- Individualizuotas ugdymas – veiklos pritaikomos pagal vaiko amžių, gebėjimus ir pomėgius, todėl ugdymas tampa efektyvus, įdomus ir motyvuojantis.
- Visų pojūčių integracija – STEAM veiklos įtraukia regą, klausą, lytėjimą, uoslę ir skonį, leidžiant vaikams pažinti pasaulį visapusiškai ir kūrybiškai.
- Integruotos ir įdomios veiklos – pedagogai ir kūrėjai bendradarbiauja, kurdami projektus, jungiančius mokslą, technologijas, meną ir matematiką, taip ugdydami vaikų kūrybiškumą, kritinį mąstymą ir problemų sprendimo įgūdžius.
- Kompetencijų ugdymas nuo ankstyvo amžiaus – lopšelyje-darželyje skatinamas vaikų smalsumas, gebėjimas spręsti problemas bei vystomi socialiniai ir emociniai įgūdžiai, būtini visapusiškam vaikų tobulėjimui.
- Bendruomenės įtraukimas – glaudus bendradarbiavimas su tėvais ir vietos bendruomene stiprina vaikų mokymosi motyvaciją ir suteikia galimybių praktiškai taikyti įgytas žinias.
Tokiu būdu Rumšiškių lopšelis-darželis ne tik ugdo pagrindines vaikų kompetencijas, bet ir kuria palankią aplinką, kurioje kiekvienas vaikas gali augti ir tobulėti.